در حالی در آستانه عاشورا، با افزایش نرخ بلیت هواپیما مواجه هستیم که هیچ اظهارنظری از مسئولان در رابطه با نحوه برخورد با متخلفان نشده است.

افزایش نرخ بلیت عتبات در آستانه عاشورا در سایه نبود نظارت مسئولان

به‌گزارش قدس آنلاین، در آستانه عاشورای امام حسین و افزایش تقاضا برای خرید بلیت هواپیما برای سفر به‌عتبات طبق معمول هرساله شاهد افزایش نرخ در بلیت هواپیما هستیم.

همان‌گونه که در سال‌های گذشته به‌محض نزدیکی به‌تاسوعا و عاشورا با افزایش سرسام‌آور افزایش نرخ بلیت مواجه می‌شدیم، شرکت‌های هواپیمایی امسال هم از غافله عقب نمانده و اقدام به‌افزایش نرخ کرده‌اند.

چنانچه سری به‌سایت‌های آنلاین خرید بلیت بزنید قیمت بلیت از تهران به‌مقصد نجف برای روز یکشنبه ۲۴ تیرماه و یک روز مانده به‌تاسوعا از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع و هرچه به‌شب نزدیک می‌شویم قیمت‌ها افزایش و تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و چنانچه بخواهید بلیت رفت و برگشت دریافت کنید باید بین ۱۸ میلیون و ۵۰۰ تا ۲۳ میلیون تومان هزینه کنید. این رقم برای مسیر رفت و برگشت مشهد- نجف بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

افزایش نرخ بلیت عتبات در آستانه عاشورا در سایه نبود نظارت مسئولان

افزایش نرخ بلیت عتبات در آستانه عاشورا در سایه نبود نظارت مسئولان

جالب است بدانید که نرخ بلیت یک طرفه هواپیما ۶ تیر ماه در مسیر تهران- نجف از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغییر بود، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی در فاصله کمتر از ۲۰ روز حدود ۴ میلیون تومان بر روی بلیت یک‌طرفه خود افزایش قیمت، اعمال کرده‌اند.

همه این افزایش قیمت‌ها درحالی رخ داده که شرکت‌های هواپیمایی از سوخت یارانه‌ای ۶۰۰ تومانی که می‌توان گفت تقریبا رایگان است، استفاده می‌کنند، بنابراین افزایش نرخ بلیت آن هم به‌این میزان درصورتی که هواپیماهای ما از سوخت یارانه‌ای بهره می‌برند، تخلف محسوب می‌شود و سازمان هواپیمایی باید به‌این مسئله ورود کند نه اینکه صرفا همچون تماشاگر، نظاره‌گر این تخلفات باشد.

افزایش نرخ بلیت در آستانه عاشورا توسط شرکت‌های هواپیمایی مسبوق به‌سابقه است و ما در سال‌های گذشته نیز شاهد این تخلفات بوده‌ایم؛ سال گذشته هزینه بلیت رفت تهران- نجف به‌بیش از ۶ میلیون تومان و هزینه رفت و برگشت به‌بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده بود و امسال هم همین رویه بدون توجه مسئولان در حال تکرار است.

البته مسئولان هرساله پیش از ایام عاشورا و اربعین با شرکت‌های هواپیمایی اتمام حجت کرده و اخطار برخورد در صورت مشاهده تخلف می‌دهند؛ اما تکرار هرساله این داستان از طرف شرکت‌های هواپیمایی در دوران پیک مسافر، نشان‌دهنده کافی نبودن و عدم بازدارندگی شیوه برخورد است، چراکه در صورت موثر بودن برخوردها هرسال با این رویه چه برای سفرهای داخلی و چه خارجی مواجه نبودیم.

درحال حاضر هم که  دو روز تا تاسوعا مانده هیچ اظهار نظری در رابطه با برخورد با متخلفان فروش بلیت هوایی به‌مقصد عراق نشده و به‌نظر می‌رسد مسئولان برنامه‌ای در این رابطه ندارند، البته اخیرا احمدی، رئیس ستاد اربعین طی هشداری به‌ایرلاین‌ها گفته بود که«قیمت بلیت هواپیما را سازمان هواپیمایی باید اعلام کند و نباید تغییری در قیمت ایام اربعین ایجاد شود»؛ اما این گفته تنها منوط به‌سفر اربعین شده و هیچ اظهارنظری در رابطه با سفرهای تاسوعا و عاشورا نمی‌بینیم؛ هرچند که رویه سال‌های اخیر ایرلاین‌ها نشان می‌دهد، در ایام اربعین هم به‌بهترین نحو از نبود نظارت کافی بهره می‌برند و شاهد نابه‌سامانی خواهیم بود.

اما چرا بلیت گران می‌شود؟

یکی از دلایلی که شرکت‌های هواپیمایی از آن به‌عنوان دستاویزی برای افزایش نرخ‌ها بهره می‌برند افزایش نرخ ارز و خدمات فرودگاهی است؛ اما اخیرا همزمان با برگزاری انتخابات و کاهش نرخ ارز و رسیدن به کانال ۵۸ هزار تومان، این بهانه نیز از ایرلاین‌ها گرفته شده و توجیهی برای این افزایش نرخ ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.